Bolehke bersahabat baik berlainan gender ??

11:27:00 AM


permulaan sekali mesti la nak bagi salam. macamne bagi salam? gini Assalamualaikum..pandainyer

Hari ini , nak share sikit apa yang kat dalam otak ni. persoalan tu yang macam kat tajuk tu lah. tetibe terpancul . agaknya dibolehkan ke kita bersahabat dengan kaum yang berlainan gender.
boleh tak ummu keluarkan stetement ini

"Hawa tidak boleh menjadi sahabat kepada Adam, hanya boleh menjadi sayap kiri Adam"

sekiranya ada yang tidak puas hati dengan sttement ni bolehla tinggalkan komen.

sebelum itu ummu nak mengupas definition sahabat baik itu sendiri. semestinya ia berbeza dgn definisi kawan atau teman sepermainan

Definisi sahabat: sahabat adalah insan yang ALLAH hadiahkan buat kita untuk membantu perjuangan, yang sanggup menerima diri kita seadanya walau apa pun yang terjadi, yang sanggup menasihati dan memarahi kita diwaktu kita dalam kebatilan dan percaya serta membenarkan kita diwaktu kita dilandasan kebenaran. yang menghormati orang disekeliling kita dan menyayangi orang disekeliling kita seperti mana kita menyanyangi orang sekeliling kita.

yang sanggup berkorban kerana kita, yang menyimpan segala keburukan kita daripada diketahui orang dan yang penting yang sanggup berjuang bersama kita dalam menegakkan semula syiar ISLAM

kenapa saya katakan hawa tidak boleh menjadi sahabat kepada adam? kerana perhatikan sahaja definisi itu, mana mungkin ada hubungan itu kecuali sekiranya mereka itu suami isteri. ini kerana terbatasnya perbualan antara hawa dan Adam.

dan janji yang ALLAH sebut, sesungguhnya manusia itu lemah...semestinya hubungan sahabat itu akan bertukar kepada cinta , jadi ummu nak nasihatkan..jika ada yang diluar sana bersahabat berlainan gender, cuba fikir sekali lagi, betulke aku bersahabat dengan dia atau aku ada menyimpan perasaan dengan dia.???

Hubungan antara lelaki dan perempuan hanya boleh atas beberapa sebab antaranya

~guru dan murid
~pesakit dan doktor
~suami isteri

sekiranya ummu tertinggal yang mana2 tolong betulkan ye.

jadi kita renungkan kembali...adakah kita bersahabat kerana ikhlas ataupun ada di sudut hati perasaan kita suka kepadanya. ha..kalo ada itu bahaya..ummu bukan apa takut sahabat itu bertukar menjadi musuh bila mana ada saingan dari yang lain.

Untuk menjadi sahabat yang adil pada perasaan bukannya mudah. kita boleh ambil contoh Rasulullah SAW.. sahabat yang pernah disebut beliau hanyalah dari golongan beliau.


logik tak logiknya fikirlah sendiri..jadi ummu tinggalkan persoalan ni untuk para pembaca fikirkan

You Might Also Like

2 strawberries yummy

  1. salam,..yeke?macamne dmaksudkn bersahabat,saya ramai jer bersahabat dengan pmpuan,xde lg pla yang ada perasaan.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images