You ShOuLd KnOw!!!

10:39:00 PM

Assalamualaikum buat para pembaca sekalian.
Akhirnya saya mula menulis semula entri sendiri setelah mood kemalasan
menulis menjadi teman saya untuk beberapa ketika dulu.
Entri kali ni saya post untuk tempoh lama sedikit
Supaya semua ingat kat kepala.

Sepatutnya entri ini saya post kat blog saya yang ni http://jamiatul-muhandasah.blogspot.com/
blog untuk para engineer sebab ia berkaitan dengan course yang sedang saya ambil sekarang.
Semakin lama saya belajar ilmu kejuruteraan ..semakin tinggi rasa terima kasih saya kepada-NYA.
Kerana betapa Agungnya kuasa dan ciptaan Allah.
SUBHANALLAH..
Dari sekecil zarah atom yang di sebut dalam Qur'an sehinggalah ke sebesar saiz benda dan bahan saya belajar.
Masuk tahun keempat dalam course ni confirm power cermin mata saya menaik.
Mana taknyer kaji benda sampai nano iaitu sekecil benda.Ni depa nak kaji yang lagi kecil lagi.
Walaupun guna nanotechnology tapi berpinar nak setup experiment apatah lagi nak tengok structure dia.
Tetapi kan bila nampak structure dia..masyaAllah cantiknyer..rupa-rupanya luar je nampak hodoh.
Tapi structure dia sangat cantik.!!!

okeh..dah cukup merepek merapu kat atas kan..jadi kita masuk point penting terus.
Kita selalu menggunakan plastik dalam kehidupan kita.
Memang tak boleh lari langsung kan.
Tetapi tahu ke kita apa kandungan bahan kimia kat plastik tu.


Ha....subjek nilah yang membuatkan saya study sampai tak tidur malam.
Mana taknyer persamaan kimia nyer sangat banyak.
kena seimbang pula tu reaction dan product.
Fakta pula banyak.dengan ketahanan kimia tu lagi.bahaya ke tak.semua saya kene master.
last-last saya end up dengan tidur jer.

Jadi ni nasihat saya..semua kene ikut taw.(hehe..terpulangla)
Setiap kali beli barang plastik sila tengik kat belakang botol@penutup botol simblo-simbol macam kat atas tu.
Ni nampak cantik je beli.setahun...dua tahun guna...ramai yang kena kanser + mati.(sia-sia jer hidup)
Saya nak translate ke bahasa melayu susah juga sebab belajar kat kelas english.Term yang diguna pun semua english.Tulah suruh martabatkan bahasa sendiri tak mahu.Inilah jadinya bila mengagungkan sangat bahasa barat. Sampai tak tahu dah nak guna bahasa negara sendiri.(menyerong lagi dari topok asal.hihi)

1.Polyethylene Terephthalate (PET, PETE)PET transparent, jernih, dan kuat. Biasanya dipergunakan sebagai botol minuman (air mineral, jus, soft drink, minuman olah raga) tetapi tidak untuk air hangat atau panas. Serpihan dan pelet PET yang telah dibersihkan dan kitar semula dapat digunakan untuk membuat serat benang karpet, fiberfill, dan geotextile. Nickname: Polyester.Simbol ini biasa terdapat pada botol plastik transparent seperti pada kemasan air mineral atau minuman yang siap untuk diminum. JANGAN PERNAH menggunakan botol dengan simbol seperti ini, apalagi dengan air panas. Hal ini dapat mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut meleleh dan mengeluarkan zat karsinogenik yang bisa menyebabkan  penyakit kancer.






2.High Density Polyethylene (HDPE).
HDPE dapat digunakan untuk membuat berbagai macam type botol. Botol-botol yang tidak diberi pigmen bersifat tembus cahaya, kaku, dan cocok untuk mengemas produk yang memiliki umur pendek seperti susu. Kerana HDPE memiliki ketahan kimia yang bagus, plastik jenis ini dapat digunakan untuk mengemas deterjen dan bleach. Hasil kitar semula dapat digunakan sebagai kemasan produk seperti shampo, conditioner, pipa, ember, dll. Simbol ini terdapat pada botol yang berwarna putih susu. Juga biasa digunakan untuk air minuman galon, kerusi plastik, atau kemasan susu jika pada makanan. Botol ini juga hanya boleh
untuk sekali pakai saja.






3.Polyvinyl Chloride (PVC)
Memiliki karakter fizik yang stabil dan tahan terhadap bahan kimia, pengaruh cuaca, aliran, dan sifat elektrik. Bahan ini paling sulit untuk dikitar semula dan biasa digunakan untuk pipe dan construction bangunan. Plastik yang memiliki simbol ini, menandakan plastik yang sulit untuk dikitar semula, seperti plastik pembungkus atau pada botol-botol. Kandungan plastik ini boleh luntur dan bercampur ke dalam makanan pada suhu -15 derajat Celcius. Akibatnya berbahaya, bisa menyebabkan kerusakan hati dan ginjal bila bercampur dengan makanan-minuman yang dikonsumsi.






4.Low Density Polyethylene (LDPE)
Biasa dipakai untuk tempat makanan dan botol-botol yang lembek (madu, mustard). Barang-barang dengan kode ini dapat di daur ulang dan baik untuk barang-barang yang memerlukan fleksibilitas tetapi kuat. Barang dengan kode inibisa dibilang tidak dapat di hancurkan tetapi tetap baik untuk tempat makanan. Plastik dengan simbol ini biasanya digunakan untuk makanan, plastik kemasan, dan teksturnya terasa lembek atau lentur. Plastik pembungkus makanan, nasi atau botol dengan kode ini aman digunakan untuk pembungkus makanan.






5. Polypropylene (PP) PP memiliki daya tahan yang baik terhadap bahan kimia, kuat, dan meiliki titik leleh yang tinggi sehingga cocok untuk produk yang berhubungan dengan makanan dan minuman seperti tempat menyimpan makanan, botol minum, tempat obat dan botol minum untuk bayi. Biasanya didaur ulang menjadi casing baterai, sapu, sikat, dll.Plastik yang bernomor 5 dan memiliki simbol PP ini termasuk yang aman dipakai membungkus makanan atau minuman. Biasanya plastik ini digunakan untuk tempat makanan dan botol minum bayi. Plsatiknya berwarna transparan, bening, dan tembus pandang. Jika ingin mengisi ulang, botol plastik sangat direkomendasikan.






6.Polystyrene (PS)PS biasa dipakai sebagai bahan tempat makan styrofoam, tempat minum sekali pakai, tempat CD, karton tempat telor, dll. Pemakaian bahan ini sangat dihindari untuk mengemas makanan karena bahan styrine dapat masuk ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan. Bahan Styrine berbahaya untuk otak dan sistem syaraf manusia. Bahan ini dibanyak negara bagian di Amerika sudah melarang pemakaian tempat makanan berbahan styrofoam termasuk negara cina. Kemasan plastik yang bersimbol PS ini contohnya adalah kemasan styrofoam, yang biasa dipakai untuk wadah makanan atau minuman sekali pakai. Bahan ini bisa bercampur dengan makanan, saat makanan panas diisikan ke dalam wadah ini, bahan styrene ini bisa berbahaya untuk otak dan sistem saraf.




7.Plastic lain yang menggunakan kod ini terbuat dari resin yang tidak termasuk enam golongan yang lainnya, atau dibuat dari lebih dari satu jenis resin dan digunakan dalam kombinasi multi-layer.


Kode7 terbagi empat macam.


1. SAN (Styrene acrylonitrile)


2. ABS (Acrylanitrile butadiene styrene)


3. PC (Polycarbonate)


4. Nilon


Plastik ini biasa digunakan untuk tempat makanan dan minuman, alat-alat rumah tangga,komputer, dan lainnya. Plastik dengan kode 7 SAN dan ABS ini baik dan aman digunakan untuk makanan atau minuman. Hanya saja, untuk kode PC sebaiknya tidak digunakan untuk makanan dan minuman, karena bisa mengeluarkan zat yang berbahaya yang bernama Bisphenol A yang bersifat carcinogenic (menyebabkan kancer)




p/s: 1.Plastik yang saya rekemen guna adalah yang mempunyai sibol 5.Dan yang saya haramkan sama sekali kerana bahaya adalah plastik bertanda 3,6 dan 7.Tetapi kalau agak-agak tak nak hidup lama bolehlah mengabaikan pesanan penaja ni.

        2.selain dari itu kalau takut masih lagi berbahaya..sila gunakan bahan yang diperbuat dari kaca ataupun ceramic. Sebab tu orang dulu sihat dan tak banyak penyakit. Ini kerana mereka menggunakan ceramic sbg bahan asas penggunaan makanan seperti labu sayung, tanah liat, lesung batu.Semua origin adalah dari sumber alam dan bukan campuran kimia. Nak hidup sihat..amalkan cara hidup tradisional.



You Might Also Like

0 strawberries yummy

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images