~i Love Coffee~

6:01:00 PM

Di dalam hadis Baginda s.a.w. menyebut:
“Anak Adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suap yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya tidak dapat, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”
Pelik benar je tajuk entri ni.Kali ni saya post sebab waktu saya minum kopi, tetiba kawan lama saya tegur.
-gambar hiasan dari google-

Sifulan: Ain..kenapa suka minum kopi.biasa orang tua jer suka minum kopi.
Aku: kalau macam tu..ain dah tua lah.hehe.
Sifulan:bukan macam tu. pelik.kan kopi tu pahit.banyak pula caffeine nyer.
Aku: Tapi nabi dulu suka minum kopi.
Sifulan: ye ke?
******************************************
sebenarnya..saya bukan minat sangat kopi pada awalnya.Saya lagi suka teh. Tetapi kerana saya ada gastrik, saya dinasihatkan menukar minuman saya.Orang arab ajar saya, kalau nak minum teh boleh tapi kena campur dengan daun pudina, jadi angin dari teh akan disembuhkan dengan daun pudina.Saya pun cubalah.Oh tidak..lidah saya dan perut saya tidak dapat menerimanya.

-tapi memang baguih untuk kesihatan-

So saya mencari minuman lain yang mengikut sunnah dan banyak khasiat.Selain minum air susu di campur dengan madu.Minum kopi pun bagus.Nak tahu baca selanjutnya.


Minum kopi dalam jumlah yang sesuai, bermanfaat banyak untuk kesehatan. Kopi tidak baik untuk kesehatan. Rasanya anggapan ini sudah melekat di pikiran banyak orang. Namun, kopi sudah menjadi minuman tradisional di berbagai negara di dunia sejak berabad-abad lamanya. Apakah yang membuat nenek moyang kita memilih biji-bijian ini sebagai minuman? Dan mengapa generasi nenek moyang kita relatif lebih terhindar dari penyakit-penyakit degeneratif?

Tidak ada warisan leluhur yang benar-benar jelek dan merusak. Begitu pula dengan kopi. Keburukan yang diekspos selama ini telah menutup kebaikan yang dimiliki minuman harum ini. Kopi mengandung asam klorogenat (chlorogenic acid) yang bersifat antioksidan dan dapat mencegah diabetes. Asam klorogenat berperan dalam memperlambat pelepasan glukosa di aliran darah, sehingga kenaikan gula darah dapat terkontrol dan produksi insulin tidak berlebihan. Sebagai antioksidan, tentu Anda sudah hafal benar apa manfaatnya. Ya, antioksidan berfungsi untuk menangkal cancer dan memperlambat penuaan pada kulit. Tidak heran bukan kalau nenek moyang kita dulu tidak terlalu bermasalah dengan kulit dan penyakit cancer?

Segala sesuatu yang berlebihan tentu tidak baik untuk kesehatan. Ini yang harus Anda ingat dalam mengonsumsi makanan, termasuk untuk minum kopi. Dikutip dari resep.web, kafein yang didakwa menyebabkan penyakit jantung koroner dan stroke ternyata tidak terlalu bermakna jika dibandingkan rokok dan alkohol. Untuk mengganggu irama jantung dibutuhkan jumlah kafein yang setara 8 gelas kopi atau lebih dalam sehari. Sebagaimana pada teh, kafein juga dipercaya mampu menurunkan berat badan. Jika kafein pada teh masih dianggap baik, mengapa tidak pada kopi? Jangan khawatir, Anda boleh mengonsumsi kopi maksimal dua cangkir per hari (@125ml). Tentu saja tanpa whipping cream, float dan gula yang berlebihan.

dan fakta benar..orang putih lagi ramai yang mengamalkan minum kopi.so kenapa pula mereka nak suh kita berhenti bilamana mereka masa kerja jer asyik meneguk kopi.yang penting jangan berlebihan.ingat!!!jangan berlebihan.

You Might Also Like

3 strawberries yummy

  1. Bagus2.
    Hari2 minum kopi lagi bagus.
    Lagi bagus kalau satu hari minum dua tiga kali :D

    ReplyDelete
  2. owh..baru tau kopi pun makanan sunnah..kena ngaji banyak2 lagi ni..syukran atas info..
    betul, kopi pun sedap jugak..
    tapi semua makanan pun perlu diambil secara sederhana tidak boleh kurang dan berlebihan..kan berserhana tu pun sunnah.. =D

    ReplyDelete
  3. kepada->1)syed:satu hari minum banyak kali, confirm lepas ni kena kencing manis.
    2)sue:Masih banyak masa lagi nak mengaji.tapi kalau salah tolong betulkan ye.

    ReplyDelete

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images