critical~

5:12:00 PM

Sebelum saya mulakan lebih panjang bicara ini suka saya disini mengucapkan sanah helwah buat teman baik saya sewaktu di SLISS iaitu saudari Laila Farah yang ulang tahun kelahirannya hari ini.Semoga bertambah iman didada.
 
Seorang bijak berkata : “engkau mengharapkan kejayaan sedangkan engkau tidak pernah menempuh jalannya, ingatlah sesungguhnya kapal tidak pernah berlayar di daratan.”



Alhamdulillah segala puji bagi Allah yg telah memberikan ni’mat Iman dan Islam kepada kita. Aku bersaksi tiada Tuhan yg wajib disembah kecuali Allah. Tiada sekutu baginya. Dialah yg memiliki kerajaan langit dan bumi. Dan aku bersaksi bahwa Nabi Muhammad SAW adl utusan Allah. Semoga shalawat dan salam selalu tercurahkan kepadanya kepada shahabat dan kepada kerabatnya. Kaum Muslimin rahimakumullah. Yang tiada patut kita lupakan adl pesan agar kita senantiasa bertakwa kepada Allah dan menjalankan hidup ini utk mencari ketakwaan kepada Allah.

Marilah kita palingkan hati dan perbuatan kita hanya utk mencapai ketakwaan itu. Janganlah kita campuri kesucian hati dan iman dgn tujuan selain Allah. Dunia ini adl perantara yg penuh ujian utk menyaring hamba-hamba yg bertakwa dari yg tidak bertakwa yg beriman dari yg tidak beriman. Kaum Muslimin rahimakumullah! Krisis yg saat ini melanda negeri kita adalah krisis multi dimensi artinya sudah hampir seluruh sendi kehidupan berbangsa tertimpa krisis. Mulai dari krisis ekonomi krisis moral krisis kepemimpinan krisis pendidikan krisis keamanan krisis stabiliti krisis identiti dan masih banyak lagi. Berbagai cara telah ditempuh utk mengatasi masalah ini. Namun hasilnya masih jauh panggang dari api. 

Kita sepertinya berada dalam suatu lingkaran yg tidak kita mengerti ujung pangkalnya. Akibatnya kita tidak bisa menemukan solusi apa yg tepat utk diberikan. Kita telah terlalu jauh dari jalan yg ditentukan oleh Pencipta kita Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kita merasa lbh tahu tentang diri kita dan permasalahannya padahal kita tidak tahu.

Bila saya mulakan menulis tajuk :critical maka akan kritikal lah segala isi kandungan penulisan nya.Bicara saya hari ini ingin membawa anda kepada satu isu yang semakin lama semakin terang dan jelas.Tetapi sejauh mana persediaan kita menghadapinya.Maklumlah sekarang ini orang sibuk dengan politik kampus,negara dan dunia sehingga barangkali terlupa akan kehadiran yang satu ini.

Jika difikir kembali..mana yang lebih penting,kita akan menjadi orang gila agaknya.Jadi kita letak tepi dulu isu mana yang lebih penting.Isu ini sudah didedahkan lama oleh segelentir manusia yang begitu asyik dengan pencarian mereka.The arrivals..pernah anda dengar dan tonton??Bila saya tonton,saya mempunyai minda criticl saya sendiri.Kenapa??Anda tontonlah sendiri.Saya letakkan satu episode disini.Ini merupakan satu episode yang saya suka kerana saya memang suka mempertikaikan setiap dialog yang saya dengar.Saya sangat teliti pada perbualan dan percakapan.Kalau saya tengok movie saya kritikal pada setiap jalan cerita dan dialog.

video

Terpulang pada setiap individu bagaimana ingin menilai video ini.Jika anda ingin belajar menjadi critical thinker..bermula dari sekarang anda kena menonton video-video sejarah, movie yang mempunyai dialog yang hebat atau senang cerita movie orang putih.Why???Kerana mereka antara pengeluar kritikal terbesar dunia.Saya percaya orang malaysia juga mampu dengan syarat mereka harus membuang segala unsur-unsur yang melemahkan jiwa mereka.Kalau anda soroti kehidupan khalifah-khalifah dahulu yang berjaya menawan tanah untuk ISLAM..dibelakang mereka ada insan-insan yang bijak dan pandai.Kaji semula bagaimana peperangan badar boleh menang.Kaji semula bagaimana Rasulullah mengatur strategi peperangan.

 Firman Allah yang ertinya “ Sungguh telah ada pada diri Rasulullah suri tauladan yang baik bagimu" (QS.Al-Ahzab: 21).

"Dan katakanlah; bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu" (Qs. at Taubah: 105)

Bukankah Allah menyuruh kita berusaha,berdoa dan kemudian bertawakkal.mana mungkin datang pertolongan tanpa usaha yang jitu.Fikir-fikirkan kemana anda ingin membawa agama kita..bagaimana anda ingin menyelamatkan bangsa kita dan bagaimana anda ingin menyelamatkan keluarga kita dari terus menerus dijajah pemikirannya.

You Might Also Like

0 strawberries yummy

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images