cinta'Ukasyah' ingin aku miliki!!!

10:47:00 AM

Tamakkah aku jika aku katakan aku ingin memiliki cinta Ukasyah.Haloba kah aku jika aku ingin cintaku seperti cinta Ukasyah.Nama yang tidak asing lagi.(Bukan Akasyah ye.Yang berlakon tu.)Yang itu aku tak pernah terfikir pun nak memiliki .Maaf kerana sekali lagi post entri cinta.Ia tidak ada kaitan dengan bulan februari adalah bulan cinta.Tapi disaat hatiku diulit cinta lalu  cinta 'Ukasyah' sering datang menyapa hatiku.Dan setiap itu juga aku jadi orang yang sangat cemburu dan tamak untuk memiliki cintanya.Duhai ukasyah..aku mabuk kerana cintamu.

aku petik beberapa petikan yang melambangkan betapa sucinya cinta Ukasyah yang sentiasa menjadikan diriku malu untuk mengungkapkan kata cinta pada kekasih Allah.


Dalam satu kesempatan usai shalat berjamaah di masjid, Rasulullah yang baru sembuh dari sakit berdiri di depan jamaahnya dan berkata, “Duhai sahabat, kalian tahu umurku tak akan lagi panjang, Siapakah di antara kalian yang pernah merasa teraniaya oleh si lemah ini? bangkitlah sekarang untuk mengambil kisas, jangan kau tunggu hingga kiamat menjelang, karena sekarang itu lebih baik”.

Melihat semua yang terdiam, nabi mengulangi lagi ucapannya, kali ini suaranya terdengar lebih keras. Kelihatan para sahabat masih duduk dengan tenang. Hingga ucapan yang ketiga kali, seorang lelaki berdiri menuju Nabi. Dialah ‘Ukasyah Ibnu Muhsin.(yang ingin aku miliki dan contohi)


“Ya Rasul Allah, saat Engkau mencambukku, tidak ada sehelai kainpun yang menghalangi pukulan cambuk itu”. Tanpa berbicara, Nabi langsung melepaskan ghamisnya yang telah memudar. Dan tersingkaplah tubuh suci Rasulullah. Seketika pekik takbir menggema, semua yang hadir menangis pedih.

Melihat tegap badan manusia yang di maksum itu,terlihat kesan-kesan luka yang Nabi dapati sewaktu berperang.. ‘Ukasyah langsung menanggalkan cambuk dan berhambur ke tubuh Nabi. Sepenuh cinta dirangkulnya Nabi, sepuas keinginannya ia ciumi belakang Nabi begitu mesra. Gumpalan kerinduan dia tumpahkan saat itu.

‘Ukasyah menangis gembira, ‘Ukasyah bertasbih memuji Allah, ‘Ukasyah berteriak haru, gementar bibirnya berucap sendu, “Tebusanmu, jiwaku ya Rasul Allah, siapakah yang sampai hati mengkisas manusia indah sepertimu. Aku hanya berharap tubuhku melekat dengan tubuhmu hingga Allah dengan keistimewaan ini menjagaku dari sentuhan api neraka”.

Dengan tersenyum, Nabi berkata: “Ketahuilah duhai manusia, sesiapa yang ingin melihat penduduk syurga, maka lihatlah lelaki ini”. ‘Ukasyah langsung tersungkur dan bersujud memuji Allah. Sedangkan yang lain berebut merangkul ‘Ukasyah. Pekikan takbir menggema kembali. 

“Duhai, ‘Ukasyah berbahagialah engkau kerana telah dijamin Nabi sedemikian pasti, bergembiralah engkau, kerana kelak engkau menjadi salah seorang yang menemani Rasul di syurga”.

Beruntunglah Engkau Ukasyah, Pencinta Kekasih Allah….(dan aku adakah layak memiliki cinta setulusmu ataupun memiliki insan sepertimu..tamakkah aku??)

You Might Also Like

5 strawberries yummy

  1. mohonlah pd DIA cinta terbaik untuk mu, moga ALLAH perkenankan jua.Ameen

    ReplyDelete
  2. saya cuma layak memohon magfirah dari-Nya..mungkin doa ibu lebih mustajab.

    ReplyDelete
  3. inshaallah 'si dia' memiliki cinta setulus ukasyah untuk aini-from:kam-ur cousin.hihi

    ReplyDelete
  4. as salam..
    ya..cinta kepada-Nya
    mendekatkan kita kepada-Nya..
    yang penting,kita mendapat keredhaan-Nya..

    ReplyDelete

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images