Saat Allah berbicara

10:27:00 PM

Itulah ayat-ayat Allah yang Kami membacakannya kepadamu dengan sebenarnya; maka dengan perkataan manakah lagi mereka akan beriman sesudah (kalam) Allah dan keterangan-keterangan-Nya. (QS 45:6). 
Maha benar Allah dengan segala firmanNya.

Selamat bercuti buat sahabat-sahabat IIUM.sambil bercuti sambil study ye.Baiklah.. saya malas nak panjangkan kalam dikala musim cuti ini.Sekadar menyentuh isu banjir yang semakin banyak melanda negara-negara tidak terkecuali negara Malaysia tercinta.




Barangkali banjir yang melanda meraikan kemenangan pilihan raya di dun Tenang.Mungkin juga ingin menguji segala omongan dan janji-janji yang ditaburkan sekiranya Barisan Nasional memenangi kerusi disana.Apapun semuanya kembali semula kepada Allah yang Maha Mengetahui segala yang tersembunyi.

Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa. (QS 2:276)

Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertobat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.
  (QS 2:279)

Kerisauan melanda bila terkenang saudara mara yang menuntut di Mesir..ditambah lagi kerisauan keadaan kakak yang berada di Australia yang kini berhadapan dengan banjir.Harap semakin surut air disana.Asyik memikir kerisauan yang tidak pernah habis..tiba-tiba terdetik di hati saya inilah yang dinamakan saat Allah berbicara.Bukan setakat satu negara yang merasai..tapi seluruh dunia.Bicara-Nya mengajar kita erti sabar..menghabarkan akan tibanya hari kebangkitan ISLAM...dan akan berakhirnya sebuah kehidupan di dunia.

Hati saya tertanya-tanya..bagaimana ingin saya bantu orang Islam di Mesir??berdoa cukupkah??Sedangkan Palestine juga dihenyak derita.Adakah cuma doa??Selesa sangat saya di Malaysia ini.Takut benar kita dengan pemerintahan.Malah ada pula yang menyalahkan umat islam atas rusuhan yang berlaku.Telalu banyak tanda tanya yang memerlukan jawapan.Apapun segalanya saya serahkan semula pada Allah untuk menjawabnya.

You Might Also Like

0 strawberries yummy

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images