Sepinya seorang muharrik

9:30:00 PM

“Dan berapa banyak Nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar.” (Ali Imran: 146)

 
Saudaraku…
Pengikut yang bertaqwa adalah mereka yang tidak menjadi lemah kerana bencana, ujian, ketidakberuntungan yang menimpa mereka di jalan Allah, tidak lesu dan tidak pula menyerah kepada musuh Allah dan Allah menyukai orang-orang yang bersabar.Akan tetapi apa yang berlaku dalam lingkungan kebanyakan jemaah hari ini. futurnya seorang muharrik(org-org yang bergerak) disebabkan oleh sahabat-sahabat mereka sendiri bukan lagi musuh.Alangkah sedihnya kemalangan itu.Alangkah ruginya alasan itu.

Terjadinya futur bagi muharrik, sebenarnya merupakan hal yang wajar. Asalkan sang muharrik tidak terlepas dari roda dakwah.untuk lebih memahami bagaimana terjadinya situasi futur..saya bawakan satu kisah yang boleh dijadikan pengajaran..ini kisahnya:


Di suatu malam yang sepi dan angin sepoi-sepoi bahaya..sebab boleh menyebabkan tidur lena tak qiam di pagi hari..sempat lagi..heeee..

"Akh, dulu ana merasa semangat dan aktif dalam da'wah. Tapi kebelakangan ini rasanya semakin hambar. Ukhuwah makin kering. Bahkan ana melihat ternyata ikhwah banyak pula yang aneh-aneh." Begitu keluh kesah seorang mad'u kepada murabbinya di suatu malam. Sang murabbi hanya terdiam, cuba terus menggali semua kecamuk dalam diri mad'unya. 

"lalu apa yang ingin enta lakukan setelah merasakan semua itu ? " sahut sang murobbi setelah beberapa saat termenung.

" Ana ingin berhenti saja, keluar dari tarbiyah ini. Ana kecewa dengan perilaku beberapa ikhwah yang tidak Islamik. Juga dengan organisasi dakwah yang Ana geluti; kaku dan sering mematikan potensi anggota-anggotanya. Bila keadaan ini berterusan, lebih baik ana membawa diri saja." Jawab mad'u itu. 

bersambung...click disini

You Might Also Like

0 strawberries yummy

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images