Lontaran persoalan

5:14:00 PM

Antara tanda-tanda kiamat:-

Ramai Orang Muda Menyebut Dalil Agama

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam telah bersabda: “Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu kaum yang terdiri dari orang-orang muda yang masih mentah pikirannya (cetek faham agamanya). Mereka banyak mengucapkan perkataan Khairil Bariyah (firman Allah dan hadits Rasul), tetapi iman mereka masih lemah. Pada hakikatnya mereka telah keluar dari agamanya seperti anak panah yang lepas dari busurnya. Di mana saja kamu dapat menemuinya, maka hapuskanlah mereka itu, siapa yang dapat menghapus mereka, kelak akan mendapat pahala di hari kiamat.“ (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Saya mula-mula menemui hadith ini ketika ingin mematahkan hujah seorang senior saya di SLISS.Saya agak terkejut seolah-olah saya tidak pernah ketemu akan hadith ini.Tapi kerana hadith inilah saya mula sedar dan berpijak di bumi yang nyata.Bukan calang-calang orang boleh melontarkan hadith dan ayat-ayat qur'an.Semenjak peristiwa itu..saya takut untuk mematahkah hujah-hujah orang menggunakan Qur'an sebaliknya saya lebih memilih menggunakan dalil akal.

Baru-baru ni saya dan adik menonton TV alhijrah.Mengisahkan tentang Khalid al-walid.tiba-tiba saya terperasan sesuatu..Bendera/panji-panji orang islam kosong..tiada logo ataupun gambar.Paling update pun ditulis kalimah muhammadur Rasulullah.Kalimah taqwa.Bila direnung kembali apa yang ada pada bendera kita tiada satu pun kalimah Taqwa..yang ada cuma gambar dan logo-logo kemegahan yang seringkali kita puja..Saya lontarkan persoalan tersebut kepada adik..Dan waktu itu baru saya perasan..betapa selama ini ada segolongan kita membanteras bid'ah-bid'ah di kampung tentang membaca yassin dan sebagainya tetapi terlupa bid'ah yang satu ini.

Jika di fikir sejenak..orang dulu lagi hebat dari segi ukiran, tulisan khot tetapi entah kenapa mereka tidak melukis sesuatu pada logo tersebut.Yang diukir dan ditulis hanya kalimah LA ILA HA ILLALLAH..Bendera saya..panji-panji saya yang sepatutnya tertulis kalimah taqwa telah berubah gambar bulan,bintang,bunga raya dan macam2x lagi.Sedang saya terfikir-terfikir.mencari dan mencari..Kemudian saya temukan artikel ini baru..Saya kongsikan dengan anda.

Saya tanyakan pada anda..setiap kali anda cipta logo..anda ingin tunjukkan sesuatu makna besar dekat logo tersebut..betul tak??sebagai contoh bendera kedah ada gambar sawah padi..anda tak rasa ker bangga dan megah jadi anak kedah sebab sawah padi..Ha...itulah dia..kebanggaan dan kemegahan yang akhirnya kini memakan diri kita sendiri.Sedang Allah suka pada orang yang merendah diri dan benci pada yang megah.Dari mana datangnya asal usul bendera dengan logo ni yek??

Anda baca, anda berhak memilih dan menilai..Kenapa tak buat simple macam bendera palestine ke bendera indonesia ker..Malahan bendera kita dengan Amerika lebih kurang sama.Sah memang negara JAJAHAN.

nota hati: saban hari ,fikiran membuatkan minda aku letih..tetapi disebalik keletihan itu,sering kali aku temukan ilmu Allah..betapa luas hidayah Allah buat hamba-hambaNYA

You Might Also Like

0 strawberries yummy

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images