Ayah..aku rindukanmu

3:16:00 AM

Ayah..aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saat ku meniti kejayaan ini
Ayah..aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
tak daya ku membalas jasa dan budimu
Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini 
tak dapat ku membalas jasamu di dunia ini 
 
Ayah marah kerana ayah cinta kita

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??
 
Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.
 
Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..
 
Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..
 
Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..
Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis krn ayah sangat Bahagia.Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..
   
Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..
 
Al-fatihah untuk Allahyarham Hj Kawaeed b Hj Bunari serta abah-abah sekelian yang telah pergi meninggalkan kita

begini rupanya rasa kerinduan dan kesedihan fatimah saat ditinggal Rasulullah saw..

Ayahanda..

Tidak dapat kugambarkan
Rindu yang lahir dari hati ini
Hanya yang mampu tuk kulafazkan
Aku Merinduimu

Terasa amat jauh diri ini
Kerna kau tiada disisi
Bergenang air mataku
Bila terkenangkan wajahmu

Ayah 
Dari jauh kupohon restu
Doamu titian kejayaanku
Nasihat darimu kuingat selalu
Tersemat di kalbu

Oh Tuhan
Berkatilah ku dalam mencari ilmu
Dengan RedhaMu
Moga kujejaki tempat yang dituju


Ayah..saat ini aku benar-benar sangaaaaaaaaaaaaat meriiiiiiinduiiiiiiiiimu...

nota kaki: saya lebih banyak meluang masa bersama ayah satu ketika dulu kerana ayah yang mengajar saya mengaji,menghantar dan mengambil ke sekolah,melawat saya ketika diasrama,menelifon saya ketika di universiti,mengajar saya cara di sawah,mengajar saya berenang,bukan kerana ibu tidak sayang saya..cuma saya mengalah kerana pada saya ketika itu,ibu untuk adik saya..

Ayah lebih sampai hati kejut saya jam 4 pagi untuk study..Ayah lebih sampai hati tinggalkan saya dipanas mentari untuk mengajar saya tentang hidup,ayah lebih sampai hati meninggalkan saya di tengah hutan kerana mengajar saya erti berani..pelukan seorang ayah menumbuhkan bibit juang dan semangat..pelukan ibu menumbuhkan bibit kasih sayang dan kelembutan :)
post signature

You Might Also Like

2 strawberries yummy

  1. tersentuh..
    ibu pun sgt rapat dengan ayah yg bnyk beri sokongan moral..
    moga roh arwah ayah dicucuri rahmat..
    moga awak sentiasa berjaya dlm kehidupan di dunia dan akhirat..amin..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak sal..anak kak sal smua sihat?

    ReplyDelete

Follow me

Like us on Facebook

Follow us

Flickr Images